zaterdag 2 maart 2013

De kop is er af


Met zinnen als: “De wisseling tussen het fietsen en lopen is het lastigst” en “Eerst je helm opzetten en dan pas de rest doen” en “Denk eraan om je helmbandje vast te gespen” begon ik aan mijn eerste run-bike-run. Deze run-bike-run is natuurlijk nog niet het echte werk, maar het is wel een aardige opstart. De onderdelen apart doen levert mij geen problemen op. Thuis komen na een lekker eind fietsen of lopen en dan op de bank in slaap vallen: is wat ik normaal doe. Nu moest ik na een eindje lopen nog fietsen en dan nog een eindje hardlopen. De afstanden bleven beperkt tot respectievelijk 4 kilometer hardlopen, 7 kilometer fietsen en dan nog 2 kilometer hardlopen. De run-bike-run vond plaats in het bos. Dat is op zichzelf een zeer uitdagende omgeving en al helemaal als het bos op de Utrechtse heuvelrug ligt.

Het parcours lag er uiteindelijk prima bij. Ik schrijf eindelijk omdat de run-bike-run al enkele malen uitgesteld was. Sneeuw, dooi en weer een pak sneeuw gooide roet in het eten. Maar zaterdag was de dag dat het lopen-fietsen-lopen door gaan mag.

Om 10:00 uur precies schoot de wedstrijdleiding een kleine dertig man het bos in. Direct werden de kuitspieren aangesproken, want de eerste klim diende zich aan. We zouden deze klim nog een paar keer tegenkomen, omdat we meerdere rondjes moesten lopen. Ik maakte snel met deze heuvel de afspraak dat we elkaar geen pijn zouden gaan doen.
Na de klim bracht een slingerend stuk ons over een vlak gedeelte van het parcours. Daarna een beetje op en af om vervolgens weer af te dalen naar de begaande grond. De eerste ronde zat er op, de tweede ronde volgde. De heuvel en ik hielden ons aan onze afspraak op elkaar geen pijn te doen. Ondanks dat andere mensen mij links er rechts inhaalde, kreeg ik er toch best wel wat aardigheid in. Fijn stukje lopen dan een beetje fietsen, wat kan mij gebeuren? De tweede rondje liep ik in een snellere tijd dan het eerste rondje. Bij de wissel verloor ik veel tijd want ik had natuurlijk nog geen ervaring. Daarbij was ik ook heel druk om alle adviezen op te volgen. Helm op, bandje vast, schoenen wisselen, lopen en niet rennen in het parc fermé en pas op de fiets springen na de lijn, schoten door mijn hoofd.

Gelukkig ging alles goed en kon ik aan de fietsronde van 7 kilometer beginnen. Gelukkig lag mijn vriend nog op dezelfde plek. Hierdoor wist ik dat ik juist moest schakelen wilde ik in een beetje vloeiend de heuvel op komen. Zonder een centje pijn kwam ik de heuvel op, even goed op de bordjes letten, dat scheelt omrijden en proberen om iemand in te halen. Je bent er tenslotte toch en het is en blijft wel een wedstrijd. Beetje tempo erop en goed sturen want een boom terug koppen is tijd technisch niet handig. Bergje af, groot verzet schakelen en weer klein verzet schakelen bij de berg op. Bij het naar een kleiner verzet schakelen voor de klim ging het mis. Het grote buitenblad wilde niet meer naar binnen. Materiaalpech dat betekent uit het zadel en rammen om maar niet te hoeven lopen. Dat wil je niet helemaal niet als de fotograaf bovenop de heuvel foto’s staat te maken van de klim. Met heel veel moeite kwam ik boven. Gelukkig was dit de laatste klim want het parc fermé  lag na de afdaling te wachten. Fietsschoenen uit, helm af, onderkant van de sokken takjes en zand vrij maken, want ik was mijn evenwicht verloren, hardloopschoenen aan en weg. Popelepee, wie prikt er duizend naalden in mijn kuiten en wat is er gebeurd met de afspraak dat de heuvel en ik elkaar geen pijn zouden doen? De heuvel was verworden tot de Alpe d'Huez. Na veel pijn en moeite kwam ik boven. Daar aangekomen duurde het nog een halve kilometer voor mijn benen in de gaten hadden dat ik niet meer op de fiets zat. Na de halve kilometer kwam ik beter in het loopritme en kwam mijn lach weer op mijn gezicht. Na de laatste afdaling en het slingerpad had ik de finish in zicht. Een klein sprintje en mijn eerste run-bike-run zat erop... Ik zal nog veel moeten trainen maar de basis ligt er. Op naar Triatlon Veenendaal.
    

Geen opmerkingen: