maandag 2 februari 2015

Cursus omgang met teleurstellingen deel veel.


De editie 2014-2015 van het Bos en Vallei Cross Circuit zou mijn editie worden. Drie jaar geleden hoorde ik, door VZC, voor de eerste keer van het bestaan van het circuit. Het leek mij een leuk evenement dat niet al te moeilijk moest zijn. Ik had immers al wat halve marathons op mijn naam gezet, dus een fijn stukje door het bos rennen kon toch niet al te veel problemen op leveren? Fout gedacht. Een cross volbrengen, hoe kort de wedstrijd ook is, is andere koek. In ieder geval andere koek dan over zwart egaal asfalt rennen. Daar kwam ik in mijn eerste editie van 2012-2013 al snel achter. Tijdens de eerste cross van Veenendaal ben ik op de heuvels van Kwintelooijen vele doden gestorven. Het lukte mij niet om aan alle wedstrijden van het cross circuit mee te doen omdat ik de startlocatie van de cross in Wageningen niet kon vinden… Wageningen daar kom ik toch vandaan? Jep en tot op de dag van vandaag schaam ik mij diep dat ik juist de start in Wageningen niet kon vinden. 
De editie 2013- 2014 kon ik ook niet geheel volbrengen omdat de kleine generaal zijn opwachting maakte en de roerganger en ik in een grote verbouwing van ons nieuwe huis zaten. Maar dit jaar 2014-2015 waren de excuses op. De kleine generaal is er, we hebben een dak boven ons hoofd en ik was tot op de tanden toe gemotiveerd. In begin oktober schreef ik mij dus in om vier keer de lange versie van de cross te gaan doen.

De eerste van de vier cross-wedstrijden vond vorig jaar op 25 oktober in Veenendaal plaats. Het was een nieuw parcours die ik zwaarder vond dan eerdere jaren. Direct na de start wachtte de eerste klim van vijftig meter plus mij op. Na een kort rondje van 2200 meter volgde twee rondes van iets meer dan 3300 meter. Het had in de week ervoor lekker geregend dus het parcours was een grote modderbak wat het lopen extra zwaar maar de verhalen groter maakte.  De 8800 meter volbracht ik in een tijd van 45 minuten en 23 seconden wat betekent dat ik over een kilometer 5 minuten en zes seconden deed.

Wageningen stond op 6 december op het programma. Het scheelde niets of ik had niet mee kunnen doen. De week voor deze editie lag ik nog met griep op bed. Dat ik niet helemaal de oude was bleek wel uit mijn eindtijd en de kilometertijd die daar aan vasthangt. Maar ook het parcours was zwaar. Tijdens de race zag ik diverse deelnemers terug hinkelen. Die zwikte hun enkels op de diverse boomwortels die her en der boven de grond uitstaken. Met het betere hinkstapsprongwerk overleefde ik deze 7900 meter lange wedstrijd in een tijd van 41 minuten en 33 seconden. Snel rekenwerk leert dat ik 5 minuten en 25 seconden over de kilometer deed. En dat is een verval van 19 seconden in vergelijking tot Veenendaal.

10 Januari Ede. Na een hooglopende ruzie tussen de Tom-Tom en mij kwam ik net op tijd en als ik schrijf net op tijd bedoel ik ook net op tijd aan. Terwijl ik mij achterin het startvak positioneerde, werd de wedstrijd al weggeschoten. De 9000 meter lange cross was begonnen. In tegenstelling tot eerdere edities van deze cross liepen de deelnemers nu tegen de klok in. Hierdoor ontliepen we een direct zware klim. Het is een heel mooi parcours. Veel klimmen veel dalen. Je loopt je tegenstanders tegemoet en je loopt ze ook weer zoek. Het was de eerste en direct de laatste keer dat ik Rob achter mij liet in het klassement. Oke, toegegeven daar was dan ook wel een blessure bij Rob voor nodig om deze icoon achter mij te laten. Eindtijd: 46:07 met een kilomtertijd van 5:15 en dat is weer sneller dan Wageningen maar nog wel langzamer dan Veenendaal. Maar het geeft de burger moed voor de laatste cross in Rhenen.

En daar vond ik mijn Waterloo. Op de crossdag lag ik met 38,3 koorts op bed. De kleine generaal was in het begin van de week al grieperig en die vond het klaarblijkelijk nodig om mij aan te steken. Daar ging mijn hoop om deze editie keer alle crossen te kunnen doen. Op facebook zag ik de resultaten van de andere VZC’ers die wel startte voorbij komen. Ik zag zelfs dat Frank, die enkele maanden geleden zijn middenvoetsbeentje brak, weer was gaan lopen. En ik lag op bed… Maar ja wat niet gaat, dat gaat niet. Volgende week dan maar fris en fruitig verschijnen aan de CBFB februariloop van Bennekom.



Geen opmerkingen: