maandag 7 januari 2013

Het begin.


                                                                  Het begin.

De afspraak maakte ik al twee jaar eerder. In 2011 had ik mij namelijk voorgenomen om mee te gaan doen aan een triatlon. Welke triatlon? Geen idee. Hoe ik mij moest voorbereiden? Geen idee. Welke afstand? Je raad het al, geen idee. Beginnen aan, laat staan het volbrengen van een triatlon zou geen gemakkelijke opgave worden.

Als jonge jongen zat ik aan de buis gekluisterd te kijken naar de triatlon van Almere. Eén van de herinneringen aan die triatlon was een man die helemaal alleen over een dijk hardliep. De vlaggen langs de weg wapperden heftig in de harde wind. Achter de loper ging de zon langzaam onder, terwijl de motor met commentator verder bij de hardloper wegreed. In mijn ogen moest je uit puur graniet gebeeldhouwd zijn om zo’n monstertocht te volbrengen. Aangezien ik mijzelf niet tot deze categorie rekende ging ik op voetbal.

Voetbal bleek voor mij niet weggelegd. Het ontbrak mij simpelweg aan balgevoel, iets dat best wel essentieel is bij een balsport. Dit gemis betekende het einde van mijn sportcarrière. Jaren later op Curaçao hervond ik sportplezieren. Daar werd ik besmet met het mountainbike virus. Het eiland leent zicht daar prima voor!

Terug in Nederland kreeg ik tijdens het fietsen last van mijn knie. Om niet tonnetje rond te worden zocht ik naar een sport die dat kon voorkomen. Na wat omzwervingen kwam ik bij het hardlopen uit. Nadat de knie weer pijnvrij was, pakte ik het fietsen weer op. Het mountainbiken in Nederland gaf mij niet dezelfde voldoening als op Curaçao en daarom ben ik overgestapt naar racefietsen. Hardlopen bleef ik wel doen maar op een lager pitje. Het kwam niet in mij op om de twee sporten te combineren en verder uit te breiden met zwemmen.

Tot op oudejaarsavond. Mijn toekomstige vriendin stelde voor om samen één achtste triatlon te doen. Ach, ik was super verliefd, dronken en wilde indruk maken dus natuurlijk zei ik volmondig ja! 2011 Verstreek zonder dat ik een triatlon volbracht. Wel was het triatlonzaadje geplant.

Het triatlonzaadje ontkiemde vorig jaar toen ik Thirza tegen kwam die al aan verschillende triatlons meedeed. Volgens haar is alles wat je nodig hebt om succesvol te  zijn in een triatlon een set gezonde hersenen en doorzettingsvermogen. Aangezien ik de twee genoemde zaken bezit overtuigde mij dat. Enkele weken later meldde ik mij voor de aller eerste zwemtraining. Wat bleek, een van de zwemtrainers was Rob Barel. Eén van die granieten mannen die ik in de jaren tachtig in Almere zag acteren. Het lood zakte in mijn Speedo. In gedachte zat ik weer op de bank, duim in mond gebiologeerd te kijken de televisie Een warme handdruk van Rob bracht mij terug in het zwembad. Rob Barel bleek gewoon en aimabele man te zijn die sporten gewoon leuk vindt.

2012 werd 2013 en het doel is duidelijk: dit jaar wil ik een triatlon volbrengen. Voor ik veertig word wil ik één achtste triatlon gedaan hebben. Het tweede doel is om in augustus in Veenendaal de olympische triatlon afstand te doen. De weg is lang. Veel trainingen zullen nodig zijn om mij klaar te stomen voor welke triatlon dan ook. Maar ik ben gemotiveerd en klaar om aan deze klus te beginnen.

Deze blog houdt u op de hoogte van al mijn belevenissen op de weg naar triatlon van Veenendaal. Over alle pieken en dalen zal ik u in deze blog in detail informeren. 

Geen opmerkingen: